Saturday 20 July 2013

Cara-Cara Menjaga Kebersihan Alam Sekitar

          Isu-isu berkaitan dengan alam sekitar kerap menjadi bahan paparan dalam surat khabar. Hal ini kerana alam sekitar di negara kita didapati semakin tercemar. Pada pendapat saya, isu pencemaran alam sekitar ini tidak boleh dipandang ringan oleh masyarakat. Terdapat beberapa cara yang boleh dilakukan untuk menjaga kebersihan alam sekitar.

          Pihak yang boleh memainkan peranan utama dalam menjaga kebersihan alam sekitar ialah setiap individu atau rakyat di negara ini. Setiap individu atau rakyat mestilah mempunyai kesedaran tentang kepentingan alam sekitar. Contohnya kita mesti bertindak untuk melaporkan kepada pihak berkuasa seperti Jabatan Alam Sekitar jika ternampak pihak tertentu mencemarkan alam sekitar. Sesungguhnya alam sekitar yang bersih dan ceria akan membolehkan rakyat hidup dalam keadaan sihat dan sejahtera.

          Selain individu, pihak masyarakat juga boleh memainkan peranan penting. Masyarakat mestilah mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian. Antara nilai murni yang perlu diamalkan ialah nilai cintakan kebersihan sungai dan laut. Masyarakat juga mesti mengelakkan diri daripada melakukan pembakaran terbuka yang boleh mencemarkan alam sekitar terutama pada musim panas.

          Pihak pengusaha industri atau kilang juga boleh memainkan peranan dalam menjaga kebersihan alam sekitar. Pengusaha industri atau kilang mestilah memastikan bahan buangan tidak dibuang ke dalam sungai atau laut. Bahan-bahan buangan kilang mestilah dihantar ke tempat yang dikhaskan oleh pihak kerajaan. Selain itu, jika kilang mereka mengeluarkan asap, asap tersebut mestilah dirawat terlebih dahulu bagi menjaga kebersihan alam sekitar.

          Di samping itu, pengusaha pertanian juga boleh memainkan peranan yang penting. Pengusaha pertanian tidak boleh mengambil jalan mudah dengan membakar hutan untuk membuka kawasan pertanian yang baru. Bahan kimia seperti baja dan racun serangga yang digunakan pula hendaklah sentiasa dipantau supaya tidak memasuki sungai yang boleh menyebabkan air sungai tercemar. Semua tong racun serangga juga hendaklah dibuang di tempat yang dikhaskan oleh pihak berkuasa.

          Pihak kerajaan juga boleh memainkan peranan untuk menjaga kebersihan alam sekitar. Hal ini kerana pihak kerajaan mempunyai sumber kewangan dan kuasa undang-undang. Pihak kerajaan boleh mengeluarkan perbelanjaan tertentu untuk membersihkan kawasan tertentu, khususnya kawasan kunjungan pelancong. Jika terdapat pihak yang sengaja mencemarkan alam sekitar, pihak kerajaan perlu mengambil tindakan undang-undang yang tegas.

          Sebagai kesimpulan, terdapat beberapa cara untuk menjaga kebaersihan alam sekitar. Kebersihan alam sekitar perlu dijaga setiap masa kerana alam sekitar yang bersih menggambarkan sikap rakyat Malaysia yang bertanggungjawab. Pada pendapat saya, semua pihak mesti berganding bahu untuk menjaga kebersihan alam sekitar. Alam sekitar yang bersih dan ceria boleh menjadi aset kepada negara dalam memajukan sektor pelancongan.

Click di sini untuk download : Download

28 comments:

  1. terima kasih untuk karangan ni.. mohon copy ye..

    ReplyDelete
  2. terima kasih karangan ini sgt berguna kepada saya

    ReplyDelete
  3. karangan ni brgune kpde sye. terime kasih

    ReplyDelete
  4. Terima Kasih utk krgn ini sgt bgus ....

    ReplyDelete
  5. TERIMA KASIH UNTUK KARANGAN INI

    ReplyDelete
  6. terima kasih untuk karangan ini.

    ReplyDelete
  7. AweSome Essay...Its Helpful So Much 4 eyh..ThnXx aloT

    ReplyDelete
  8. Thank you for this . Ia membantu saya dalam membuat karangan .

    ReplyDelete
  9. Thanks.untuk karangan INI..sungguh membantukan...

    ReplyDelete
  10. karangan ini sangat berguna untuk saya membuat karangan bahasa malaysia

    ReplyDelete
  11. Minta kbenaran untuk djadikn bahan rujukan -khatiha smkss trg

    ReplyDelete
  12. Karangan yang sangat bagus dan sesuai dijadikan rujukan

    ReplyDelete
  13. It's very useful and marvelous!👍👏

    ReplyDelete
  14. Thank you.It's very amazing and useful

    ReplyDelete
  15. tqsm ianya membantu saya meniru dlam perperiksaan :v

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum to the all watchers . I am so thankful because i have to learn and read this essay . i hope i will improve my essay in Bm . may allah bless !😊

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum to the all watchers . I am so thankful because i have to learn and read this essay . i hope i will improve my essay in Bm . may allah bless !😊

    ReplyDelete
  18. Thank you so much😙😙😙😙😘I love your essay...may God bless you

    ReplyDelete
  19. WTFISH WHY KARANGAN NI ADE 7?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih..karangan ini membantu saya membuat kerja sekolah..

      Delete
  20. Terima kasih banyak banyak

    ReplyDelete
  21. Tq for this . this essay helps me to finished my essay tq so much

    ReplyDelete