Saturday 20 July 2013

Tanggungjawab Anak Terhadap Ibu Bapa

          Isu-isu yang berkaitan dengan tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa kerap dibincangkan dalam majalah dan surat khabar. Hal ini kerana jasa ibu bapa terhadap anak-anak amat banyak dan anak-anak wajar membalas jasa ibu bapa. Pada pandangan saya, anak-anak tidak wajar melupakan jasa ibu bapa dengan menghantar ibu bapa ke rumah orang tua apabila mereka telah tua. Terdapat beberapa tanggungkawab yang perlu dilakukan oleh anak-anak untuk membalas jasa ibu bapa.

          Antara tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa ialah memberikan kasih sayang kepada ibu bapa. Anak-anak boleh menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa melalui pelakuan dan pemberian hadiah. Anak-anak boleh memberikan hadiah kepada ibu bapa semasa ulang tahun perkahwinan dan ulang tahun kelahiran mereka. Kasih sayang kepada ibu bapa juga boleh ditunjukkan melalui pelukan dan sentuhan tangan.

          Selain itu, anak-anak juga perlu memberikan wang kepada ibu bapa setelah mereka bekerja. Wang yang diberi kepada ibu bapa membolehkan ibu bapa menyara kehidupan mereka. Ibu bapa juga boleh menggunakan wang pemberian anak-anak itu untuk tabungan hari tua mereka Selain itu, anak-anak juga mesti memastikan tempat tinggal ibu bapa adalah selesa dan sempurna untuk mereka diami.

          Anak-anak juga mesti menjaga keselamatan ibu bapa pada setiap masa. Jika anak-anak tidak tinggal bersama dengan ibu bapa, pastikan keselamatan ibu bapa sentiasa terjamin dengan mencari pembantu rumah untuk menjaga mereka. Anak-anak juga wajar menasihati ibu bapa agar sentiasa berhati-hati semasa berada di jalan raya. Jika perlu, ajaklah ibu bapa tinggal bersama-sama agar keselamatan dan keperluan mereka terjamin.

          Di samping itu, anak-anak juga perlu memastikan kesihatan ibu bapa dalam keadaan yang baik. Jika ibu bapa sakit, hantarlah mereka ke hospital atau klinik bagi mendapatkan rawatan. Anak-anak juga hendaklah menanggung segala kos rawatan ibu bapa. Selain itu, anak-anak boleh mengambil insurans kesihatan untuk ibu bapa kerana banyak faedahnya.

          Anak-anak yang bertanggungjawab akan menziarahi ibu bapa yang tinggal berjauhan daripada mereka sekurang-kurangnya sebulan sekali. Mereka wajib pulang ke rumah ibu bapa semasa menyambut hari perayaan agama seperti hari raya untuk bersama-sama ibu bapa menyambut hari penting tersebut. Selain itu, anak-anak juga boleh membawa ibu bapa menziarahi ahli keluarga yang lain. Jika ada peruntukan kewangan yang lebih, bawalah ibu bapa pergi melancong ke tempat-tempat yang menarik sama ada di dalam atau di luar negara.

          Sebagai kesimpulan, terdapat beberapa tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh anak-anak terhadap ibu bapa. Tanggungjawab anak-anak ini wajar dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Pada pendapat saya, anak-anak mesti mengelakkan diri daripada melukakan hati ibu bapa terutama apabila mereka telah tua. Jika anak-anak dapat menjalankan tanggungjawab terhadap ibu bapa dengan baik, pasti kehidupan anak-anak juga akan bertambah baik dan bahagia.

Click di sini untuk download : Download

7 comments: