Friday 19 July 2013

Keburukan Pencemaran Alam Sekitar

          Isu-isu yang berkaitan dengan alam sekitar kerap menjadi bahan perbincangan dalam surat khabar. Terdapat beberapa jenis pencemaran alam sekitar yang kerap berlaku di negara kita. Pada pendapat saya, isu pencemaran alam sekitar tidak boleh dipandang ringan oleh masyarakat. Pencemaran alam sekitar yang berlaku telah mendatangkan beberapa keburukan kepada masyarakat dan negara.

          Pencemaran alam sekitar yang berlaku boleh mendatangkan penyakit kepada manusia. Hal ini kerana alam sekitar yang kotor akan menyebabkan pelbagai jenis serangga seperti nyamuk aedes dapat membiak dengan lebih banyak. Gigitan nyamuk aedes boleh menyebabkan masalah pernafasan seperti penyakit asma.

       Selain itu, pencemaran alam sekitar juga akan menyebabkan bencana alam. Sebagai contoh, pencemaran daratan boleh menyebabkan banjir lumpur apabila hujan turun dengan lebat. Bencana alam seperti tanah runtuh juga boleh berlaku apabila kawasan tanah tinggi telah digondolkan untuk membina kawasan perumahan atau kawasan perindustrian. Selain itu, kejadian banjir kilat juga berpunca daripada kegiatan pembuangan sampah ke dalam sungai hingga menyebabkan pengaliran air sungai ke laut terhalang oleh sampah sarap tersebut.

          Pencemaran alam sekitar juga boleh menyebabkan keseimbangan alam sekitar terjejas. Apabila banyak hutan ditebang, kandungan gas oksigen akan berkurangan manakala kandungan karbon dioksida pula meningkat. Pencemaran udara juga akan menyebabkan berlakunya hujan asid. Selain itu menurut kajian, cuaca dunia yang tidak menentu disebabkan oleh kadar pencemaran alam yang semakin bertambah.

          Di samping itu, pencemaran alam sekitar telah menjejaskan sektor pertanian negara. Hasil pertanian didapati semakin menurun dan kualitinya pula menjadi kurang baik. Petani terpaksa menggunakan baja yang banyak untuk meningkatkan hasil dan hal ini boleh menjejaskan kasihatan manusia. Pembiakan hidupan laut seperti ikan dan udang juga semakin berkurangan akibat pencemaran air sungai dan laut.

          Pencemaran alam sekitar yang berlaku juga boleh menyebabkan sektor perlancongan negara terganggu. Hal ini kerana banyak tempat menarik telah tercemar dengan sampah sarap. Pantai-pantai yang cantik juga telah tercemar dengan minyak hitam daripada kapal-kapal laut. Oleh itu, para pelancong tidak mahu datang ke kawasan pelancongan ini dan kerajaan terpaksa mengeluarkan wang yang banyak untuk membersihkan tempat-tempat pelancongan ini.

          Sebagai kesimpulan, pencemaran alam sekitar yang berlaku telah mendatangkan pelbagai masalah kepada rakyat. Oleh itu, semua pihak hendaklah bekerjasama mengatasi masalah pencemaran alam sekitar ini. Pada pendapat saya, pihak kerajaan hendaklah mengadakan kempen bagi memberi kesedaran kepada orang ramai tentang kepentingan menjaga alam sekitar. Dengan kerjasama semua pihak, saya pasti masalah pencemaran alam sekitar dapat diatasi.

Click di sini untuk download : Download

5 comments: